Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 26 kwietnia 2024 21:47
Reklama
Reklama
Reklama

Te zabytkowe obiekty w Oleśnicy niszczeją i niszczeć będą

Nie ma mocnych na prywatnego właściciela?
  • Źródło: Panorama Oleśnicka
Te zabytkowe obiekty w Oleśnicy niszczeją i niszczeć będą

Autor: www.history-hunters.pl

W październiku 2020 roku oleśnicka Fundacja Vestigium zwróciła się do przewodniczącego Komisji Oświaty i Kultury RM Oleśnicy z pismem, w którym poprosiła o zapoznanie radnych z problemem dwóch zniszczonych budynków przy ulicy Wojska Polskiego 52-56. To dawne WKU (Wojskowa Komenda Uzupełnień) i żołnierska stołówka. Są one wpisane do rejestru zabytków.

Temat został poddany pod dyskusję na posiedzeniu komisji. Zwróciła się ona do burmistrza o przedstawienie stanowiska miasta.

Jak ujawniła "Panorama Olesnicka", w odpowiedzi skarbnik Joanna Jarosiewicz napisała, że obiekty są własnością prywatną i zauważa, że "odnośnie uwag dotyczących możliwości wywłaszczenia posiadaczy nieruchomości i przejęcia ich przez miasto, bądź rozwiązania umowy sprzedaży tych nieruchomości, informuję, iż miasto nie rozważa podejmowania tego rodzaju kroków".

Argumenty? "W planach finansowych nie posiadamy środków ani na odszkodowanie za wywłaszczenie, ani na remont, a właściwie odbudowę stołówki i WKU, ani tym bardziej na ich późniejsze utrzymanie. (…) Miasta nie stać na przejmowanie zrujnowanych obiektów, remontowanie ich i późniejsze utrzymywanie" - ocenia skarbnik. I przytacza kwotę 20 mln zł, którą wydatkowano na uratowanie tzw. starego szpitala, dodając, że obiekt ten będzie zawsze wymagał "ponadnormatywnych nakładów".

Jarosiewicz zwraca też uwagę, że właściciele zabytkowych obiektów mogą  starać się o dotacje z miasta. Ale właściciele WKU i stołówki nigdy się o takową nie zwrócili. Cóż, pewnie nawet o tym nie wiedzą. Właścicielem jest spółka z Łodzi...

Poniżej wideo autorstwa Krzysztofa Kowalskiego:

Kliknij aby odtworzyć

 

Co na to Fundacja Vestigium?

- Dla Fundacji, która jako cel priorytetowy obrała sobie ochronę i restaurowanie obiektów zabytkowych, bardzo ciekawym fragmentem pisma jest ten: "Urząd Miasta Oleśnicy, jako instytucja, burmistrz i rada miasta, jako organy gminy, nie mają ustawowo określonych kompetencji od zmuszania właściciela obiektów zabytkowych do określonych działań posiadanych przez nich zabytków". Czyli jak? Kto się w Oleśnicy zajmuje zabytkami? Bezkrólewie? Miejskiego konserwatora zabytków nie mamy, a szkoda, może warto to zmienić? Bądź, jeśli nie ma na to pieniędzy, iść w ślady innych miast - tu podpowiem: powołać kilku społecznych opiekunów zabytków. Samo informowanie wojewódzkiego konserwatora zabytków raz na kilka lat o złym stanie jakiegoś obiektu, niestety, nie wystarczy - powiedziała "Oleśnickiej" Paulina Frątczak, prezeska Vestigium.

Dodajmy, że skarbnik wskazuje, że "władcze działania" w kwestii przymuszenia właściciela do określonych działań należą do powiatowego inspektora nadzoru budowlanego i  wojewódzkiego konserwatora zabytków.

- Reasumując, stanowisko miasta nie podlega dyskusji. Kolejny raz zostajemy sami na placu boju. Jednak broni nie składamy, czekamy na obiecaną dokumentację dotyczącą korespondencji Urzędu Miasta z właścicielami obiektów oraz na informacje - jakie, gdzie i do kogo pisma były kierowane w przedmiotowej sprawie - konkluduje prezeska fundacji.

Poniżej zdjęcia wykonane przez Łowców Historii.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Edmund Kaleciński. 26.01.2021 19:03
Co do jakości burmistrza, jednego czy drugiego, nie spierajcie się, który lepszy. Rozumiem, że jesteście zwolennikami jednego czy drugiego. Burmistrz miasta to organ władzy lokalnej, a ten który sprawuje tę funkcją ślubuje: "Obejmując urząd wójta (burmistrza, prezydenta) gminy (miasta), uroczyście ślubuję, że dochowam wierności prawu, a powierzony mi urząd sprawować będę tylko dla dobra publicznego i pomyślności mieszkańców gminy (miasta)". Niestety żaden z opisywanych tu obywateli miasta, będący włodarzem miasta naszego nie przestrzega prawa. Obaj są niepraworządni i nie powinni być wybrani w przyszłości. Nie przestrzegają konstytucyjnych i ustawowych obowiązków. Lekceważenie obywateli-wyborców, to działalność przestępcza, niestety. Na dodatek współpracują z przedstawicielami organizacji mafijnej, watykańskiej. Przekonaliśmy się o tym na własnej skórze.

CCCP 26.01.2021 20:03
Только Эдмунд сделает этот город лучше.

Zw-Kowalski 27.01.2021 09:49
Panie Edmundzie. To co Pan napisał to prawda. Tylko , że ponoć obaj mieli robić to co im rada miasta nakaże. Co Pan jako radny zrobił gdy została ujawniona próba wyłudzenia przez miasto 1,6 mln pożyczki z ochrony środowiska? Co Pan zrobił gdy uchwała o przyznawaniu mieszkań naruszała prawo ? Co Pan zrobił gdy podwyżki za czynsz lokali użytkowych były niezgodne z lokalnym prawem ? Podwyżka czynszu za 3 Mają 54 była wyższa niż czynsz lokali obok. Przy każdej serwowanej przez was podwyżce różnica czynszów zamiast maleć rosła dla tych lokali. Finał. Lokal 3 Mają 54 IiII sprzedaliście. Jesteście w plecy o jakieś 2 mln za te lokale? Co Pan na to ? Lokal kosmetyczny na 3 Maja sprzedaliście za dwumiesięczna dzierżawę 3 Maja 54. Czy tak funkcjonuje rada ?

Zw-Kowalski 27.01.2021 09:57
Panie Edmundzie. Pana pracę jako radnego oceniam pozytywnie. Tylko tam gdzie miasto mogło kogokolwiek wydoić to pozwalalaliscie bronsiowi na zasadzie, że to będzie dla mieszkańców. Chcąc mieć więcej teraz macie mniej. A ja popijac kawę delektuję się, że przy waszej głupocie lokale 3 Maja 54 I i II oraz Lwowska 4 nie dają wam miesięcznie ok. 10 tys przychodu co rocznie daje kwotę ok 120 tys.

Krzysztof A. Kowalski 26.01.2021 16:36
Ząbkowice Śląskie wyremontują ruiny zamku za 4,4 mln zł. (Gazeta Wyborcza, 26.01.21)

Stanisław Mikołajczyk 26.01.2021 16:56
Ciekawe zestawienie: 4,4 mln PLN za remont zamku vs. 0,6 mln PLN za remobt łącznika !!!!!

. 26.01.2021 18:34
Nie zawracaj gitary. O oleśnickim Zamku ratuszowi pomyślą być może wtedy, kiedy łącznik Mikołajczyka zostanie wyremontowany po raz trzeci. Takie ma priorytety obecna władza w Oleśnicy.

trampek 26.01.2021 08:24
Herr Christo for a mayor! Only he can make this village great again!

Ehhh 26.01.2021 08:02
Łatwiej zbudować dla nielicznych skate park i łącznik.

Mamole 25.01.2021 13:17
Oktan oktan jakieś zabytki. Będzie pamptrak i skejtpark

Ehhh 25.01.2021 22:01
Za ponad 2 miliony!

maryjan 25.01.2021 01:26
Burmistrz Michał Kołaciński wydał 10 książek m.in. o zabytkach, uratował przed losem WKU i stołówki - jeden z piękniejszych budynków w Oleśnicy. Proszę nie stawiać Bronsia w jednym szeregu z człowiekiem kultury Michałem Kołacińskim.

fan oszołomstwa 25.01.2021 08:10
No proszę drugi Sienkiewicz, a nawet o jednym jego dziele nie słyszałem. I ten tytuł: 'człowiek kultury pislamskiej'...to brzmi dumnie!

. 25.01.2021 10:33
Bo jesteś ignorantem , jak cała sitwa. Słyszałeś co pan Marek Nienałtowski mówi o obecnej promocji Oleśnicy? Że jest głupawa a ludzie za nią odpowiedzialni wiedzę historyczna dotyczącą Oleśnicy mają mniejszą od uczniów klas ósmych.

dobre 25.01.2021 10:38
Nie wiem dlaczego zakładasz, że jak nie lubię trepów...to lubię bronsiowatych?

Oleśniczanka Anka 25.01.2021 08:36
Michał Kołaciński to najlepszy burmistrz Oleśnicy!

Krzysztof A. Kowalski 25.01.2021 13:09
Co o tym świadczy? Chyba nie zgoda na usunięcie zabytkowego pomnika z parku przy ul. Mickiewicza, chyba nie to, że spóźnił się z działaniami i Pl. Zwycięstwa został wyremontowany (koszmarnie) bez oleśnickiego pomnika, chyba nie to, że uważał, iż umowy "to nie klub dyskusyjny", że zamiast 20 milionów wydać na hotel przy Atolu, by tym samym odciążyć miejski budżet, a zaoszczędzone środki przeznaczyć na inne cele, ten wydał na obiekt, jaki w innych miastach, krajach się usuwa. Palcem nie kiwnął dla ratowania "Czerwonych koszar".

zw-kowalski 25.01.2021 09:06
Najlepszym był Pan Gawlik. Kołaciński był bardziej ludzki jak Bronś ale mimo wszystko był słabym Burmistrzem. Krzysztof go wypunktował. Ja osobiście wskazałem , rzekomy lekarz, pozwala aby MOPS opiekował się osobami wymagającymi pomocy opieki tylko od poniedziałku do piątku od 8-16. To samo dotyczy przetargu na plac Zwycięstwa. Nie przewidział ciągów komunikacyjnych dla niewidomych. Jako burmistrz mógł tego nie zrobić. Jako lekarz po WAM powinien być wyczulony na takie osoby.

czerwony 25.01.2021 10:02
WAM to kuznia partyjnych conowałów

Zw-Kowalski 25.01.2021 10:21
Nie. Ale moi szkolni koledzy nie mając szansy na zdanie na medycynę we Wrocławiu zdawali na WAM i się dostali.

Petunia non olet 25.01.2021 11:01
To tylko świadczy o tym, że na Akademii Medycznej, podobnie jak i w UMO okopała się sitwa ....

Krzysztof A. Kowalski 25.01.2021 13:05
O kulturze Michała Kołacińskiego świadczy chociażby to jak źle, publicznie potraktował radną Małgorzatę Lipską i to jak popełniał koszmarne błędy z niewiedzy, ale "przykrywał" to sarkazmem i kpieniem z innych.

Antoni Kosiba conował 25.01.2021 14:23
Krzysztof o tu Cie popieram ! Taki jeden delikwęt też wyzywał ludzi inaczej myslących jak on od kanali, zdradzieckich mord od gorszego sortu Polaków jest wykształciuchem komunistycznej uczelni ! niema co sie Krzysztof dziwić takim trzeba wspóczuć bo oni sie nie zmienia !

Zw-Kowalski 25.01.2021 14:40
A taki jeden co mawiał " ***j dziadu " leży na Wawelu i tylko czekać jak zostanie błogosławionym .

Dawid 25.01.2021 21:13
A w tej kadencji radny karpienko atakował personalnie Rienke Kasprowicz. Nikt z Olesnica jest kobieta nie potępił publicznie jego czynu.

pochodzeniowiec 26.01.2021 17:06
Dawid.Herrn Kazimierz to bardzo ważna persona. Co i jak on atakował w Zaciszu ? Co się działo w Społem ? Co się działo jak był kierownikiem zieleni w mieście. Później 89. Przemiany ustrojowe i ktoś tam sobie przypomniał, że ma niemieckie korzenie. Płacił ponad 20 lat podatki w Niemczech. Sprawdź w oświadczeniu jego niemiecką emeryturę.

Horse 25.01.2021 00:26
Herr Christo, 'honorowy zanudzacz konia'!

Wilhelm Huck 24.01.2021 21:57
Krzysztof A. Kowalski po co wydawać na cos co jest Niemieckie Oels predzej czy pózniej wróci pod niemiecka kuratele i to bedzie to sprawiedliwość dziejowa !

Krzysztof A. Kowalski 24.01.2021 23:29
Wchodzisz w dyskusję przyzwoicie, więc nie rozumiem dlaczego ukrywasz się za pseudonimem. Jeżeli ktoś zabytek przekreśla, bo jest poniemiecki, to jest w błędzie. Przykładów licznych mamy we Wrocławiu. Gdyby w stolicy Dolnego Śląska postępowano tak, jak w Oleśnicy, cóż by zostało? A zostałoby to, co w Oleśnicy - pustynia i zapaść. Bo generalnie chodzi o to, by Oleśnica była perłą, zachęcała do przyjazdu swoimi atrakcjami turystycznymi. Jan Bronś i Michał Kołaciński wyjałowili to miasto. Gdyby oni i oleśniccy radni zadbali o zabytki - dziś Oleśnica byłaby perłą Dolnego Śląska, a jej przedsiębiorcy cieszyliby się znacznymi dochodami, a mieszkańcy przywilejami, jakich inni nie mają.

zw-kowalski 24.01.2021 23:41
Krzysztof. Z tymi zabytkami masz rację. Ale obsesyjnie czepianie się o pseudonim czyni cię śmiesznym. Gwarantuję ci, że część komentarzy na tym i konkurencyjnym portalu pochodzi z komputerów i ratusza i innych służb w Oleśnicy. Sama MO podawała kiedyś, że część wpisów wychodzi z IP Ratusza.

Krzysztof A. Kowalski 25.01.2021 13:10
Jesteś Polakiem? Czy nie?

Bąk 25.01.2021 21:14
A ja mam gazy

Burmistrzu Kołacinski Oleśnica Ciebie potrzebuje 24.01.2021 20:55
Najlepszy burmistrz Oleśnicy to Michał Kołaciński. Jestem przekonany !!! Uratował przepiękny zabytek który służy mieszkańcom.

Krzysztof A. Kowalski 24.01.2021 23:32
Niczym nie różni się od Jana Brionsia - oczywiście jako burmistrz. Był równie nieudolny i ignorantem w wielu zagadnieniach.

ja 25.01.2021 07:20
a w pośredniaku nuż byłeś ?

Krzysztof A. Kowalski 24.01.2021 12:58
Co uczynili oleśniccy burmistrzowie?: nic dla ratowania zabytkowych obiektów, więcej - przyczynili się do ich zniszczenia: "dom na murze", cokół. Stosują i stosowali spychologię przy wyjątkowych obiektach: "czerwone koszary", "Pod blachą", obiekt przy ul. Spacerowej, budynki przy ul. Sejmowej. Co dali w zamian? Kuriozum w największym parku, koszmar przy ul. Cieszyńskiego, "gąbki kosztowe": Atol i "stary szpital", a teraz konstrukcje dla podskakujących i rolkarzy.

Krzysztof A. Kowalski 24.01.2021 12:51
"W planach finansowych nie posiadamy środków ani na odszkodowanie za wywłaszczenie, ani na remont, a właściwie odbudowę stołówki i WKU, ani tym bardziej na ich późniejsze utrzymanie. (…) Miasta nie stać na przejmowanie zrujnowanych obiektów, remontowanie ich i późniejsze utrzymywanie" - "na odszkodowanie"? - są na bakier z wiedzą prawną w zakresie ochrony zabytków; remont i odbudowa - Gmina Twardogóra otrzymała 9 milionów na odbudowę pałacu; "miasta nie stać..." - ale stać na wydatkowanie milionów na konstrukcje dla kilku osób i późniejsze ich utrzymanie, ale stać na coroczne milionowe dokapitalizowanie miejskiej spółki, bo ktoś nie miał "wizji" przy jej projektowaniu, ale stać było na dziesiątki milionów, by ratować to, co należało wyburzyć, a teraz pochłania koszty napraw i utrzymania.

Tak burmistrz kraje, jak mu staje 25.01.2021 11:04
Ale na skejtpark i łącznik petunia się znalazła ....

Krzysztof A. Kowalski 24.01.2021 12:44
"Kto się w Oleśnicy zajmuje zabytkami?" - odpowiedź na to pytanie dają informacje o "domu na murze", o cokole w parku przy ul. Mickiewicza, o losie nagrobków z oleśnickich cmentarzy, o "Pod Blachą", o "czerwonych koszarach", o zabytkowych bramach przy ul. Mickiewicza, o bruku, który był wokół ratusza.

Krzysztof A. Kowalski 24.01.2021 12:40
"- Reasumując, stanowisko miasta nie podlega dyskusji. Kolejny raz zostajemy sami na placu boju. Jednak broni nie składamy, czekamy na obiecaną dokumentację dotyczącą korespondencji Urzędu Miasta z właścicielami obiektów oraz na informacje - jakie, gdzie i do kogo pisma były kierowane w przedmiotowej sprawie - konkluduje prezeska fundacji." - nie doczeka się, bo okazałoby się, iż albo jej nie ma, albo jest bardzo mizerna i wykazuje jak bardzo są nieudolni w oleśnickim ratuszu.

Nie dla nieomylnego 24.01.2021 09:44
Wracaj Michał i pogoń tych żałosnych cwaniaków i amatorów.

Yaroslav I maly 24.01.2021 21:49
Wracaj budujemy nowy klęcznik !

kuń 24.01.2021 07:43
Streszczaj się Herr Christo, bo zanudzisz konia na śmierć!

Krzysztof A. Kowalski 24.01.2021 00:49
2017 Do: d.siedlecki [email protected] g.siednienko [email protected] j.stefani [email protected] j.szczuraszek [email protected] a.wojcik [email protected] t.zolkiewski [email protected] g.zyla [email protected] w.bartnik [email protected] p.bielanski [email protected] w.brym [email protected] a.chrzanowski [email protected] m.karczewicz [email protected] b.krzesinska [email protected] m.lipska [email protected] j.malczewski [email protected] z.nagorny [email protected] p.pawlowski [email protected] w.piechowka [email protected] MojaOlesnica.pl - Redakcja [email protected] panoramaolesnicka [email protected] katarzyna.kijakowska [email protected] Anna Zasada [email protected] m.kolacinski [email protected] Temat: wspomnienie z grudnia 2014 Dzień dobry, a w temacie "Czerwonych Koszar" przesyłam treść korespondencji, jaką pan Michał Kołaciński otrzymał ode mnie w pierwszej połowie grudnia 2014: "Dzień Dobry, W sprawie oleśnickich zabytków. Proponuję lekturę: http://olesnica.nienaltowski.net/Kowalski.Krzysztof/Czerwone Koszary.pdf i generalnie zachęcam do czerpania z wiedzy pana Nienałtowskiego. Proponuję też zapoznanie się z publikacjami pani Beaty Maciejewskiej z „Gazety Wyborczej” o niszczeniu zabytków przez właścicieli i o prawnych konsekwencjach tych czynów. Proponuję zapoznanie się z wykazem Narodowego Instytutu Dziedzictwa – strona 133: http://www.nid.pl/pl/Informacje_ogolne/Zabytki_w_Polsce/rejestr-zabytkow/zestawienia-zabytkow-nieruchomych/stan na 30 września 2014/DLN-rej.pdf Sugerowałbym też wystosowanie pism do Narodowego Instytutu Dziedzictwa, do Ministerstwa Kultury, do Urzędu Marszałkowskiego Dolnego Śląska, do posłów z Dolnego Śląska z prośbą o pomoc w ratowaniu oleśnickich zabytków. Sugerowałbym też nawiązanie kontaktu z Fuldą (Niemcy), gdzie jest podobny kompleks architektoniczny do „Czerwonych Koszar” (łączy nazwisko architekta). Też należałoby odszukać instytucje, organizacje międzynarodowe, mogące służyć pomocą. I dopiero, gdy na te wszystkie poczynania będą odpowiedzi negatywne – stwierdzić, iż wykonało się wszystko, co było w mocy. Jeżeli powyższego się nie wykonało (wiem, że poprzedni samorząd tego nie uczynił) nie można usprawiedliwiać bezczynności – prawem własności. Pozdrawiam

Krzysztof A. Kowalski 24.01.2021 00:37
http://www.infor.pl/akt-prawny/DZU.2017.231.0002187,ustawa-o-ochronie-zabytkow-i-opiece-nad-zabytkami.html

Krzysztof A. Kowalski 24.01.2021 00:33
22.05.2018 tym razem polecam "Pieniądze na zabytki" ("GW" Wrocław, 21.05.18). "Konserwator wojewódzki rozdzielił 5,5 mln zł", w tym 300.000 zł na kościół w Goszczu.Zero złotych na oleśnickie zabytki w Oleśnicy, bo nikt o to poprawnie nie wystąpił, bo od lat oleśniccy samorządowcy nic nie uczynili, by zmienić status chociażby tych, popadających w coraz większą ruinę, z listy Narodowego Instytutu Dziedzictwa. 24.04.2018 bardzo polecam artykuł "Deweloper na razie nie wyburzy zabytku" autorstwa Magdy Nogaj, opublikowany we wrocławskim dodatku "Gazety Wyborczej" (24.04.2018). Zwłaszcza ostatnie dwa akapity. W tekście rzecz idzie o obiekt, który nie jest na liście zabytków, a w Oleśnicy od lat wszyscy samorządowcy i lokalne media nic nie czynią, by odmienić los obiektów będących na liście Narodowego Instytutu Dziedzictwa. Ciekawa jest informacja, że obiekt mógłby zastępczo wyremontować konserwator i kosztami obciążyć właściciela.

Krzysztof A. Kowalski 24.01.2021 00:26
2014: Do: W.Bartnik [email protected] M.Czarnecki [email protected] K.Jurzyk [email protected] P.Karasek [email protected] J.Kempa [email protected] P.Leszczylowski [email protected] J.Malczewski [email protected] P.Myszakowski [email protected] Z.Nagorny [email protected] M.Palka [email protected] W.Piechowka [email protected] S.Pytel [email protected] A.Rozmus [email protected] J.Rybialek [email protected] R.Sarna [email protected] R.Siwecki [email protected] J.Stefani [email protected] J.Stojanowski [email protected] Temat: będzie proces za niszczenie zabytku Witam, Patrząc na stan oleśnickich zabytków ("Czerwone Koszary", "Pod blachą", I LO, stary szpital itd) polecam lekturę tekstów Beaty Maciejewskiej ("Gazeta Wyborcza"), a wśród nich - ostatni: "Będzie proces za zniszczenie przędzalni" ("GW" 14.05.14) i przytoczenie wypowiedzi konserwatora wojewódzkiego - Barbary Obelinda-Nowak: "Nikt nie ma obowiązku kupowania zabytku. Jeśli jednak go kupi, musi o niego dbać". Przy okazji - obok wspomnianego tekstu jest notatka o wrocławskim budżecie obywatelskim. Oba są pouczające.

Krzysztof A. Kowalski 24.01.2021 00:23
2014: Do: fakty [email protected] Temat: dbałość o zabytki w Oleśnicy Witam, Załączone zdjęcia pokazują jak dba się o zabytki w Oleśnicy. Tak zwane "Czerwone Koszary" są na liście Instytutu Dziedzictwa Narodowego - o ich stanie od wielu lat przypominam oleśnickim samorządowcom, przypominałem panu Zdrojewskiemu, wrocławskim dziennikarzom z "GW" tak skutecznie opisujących zabytki z Mysłakowic, Wrocławia, wskazyałem posłowi Jarosowi, TVN24 i nikt tym się nie zainteresował. http://olesnica.nienaltowski.net/Wojsko_w_Olesnicy.htm http://olesnica.nienaltowski.net/Kowalski.Krzysztof/Czerwone Koszary.pdf Pozdrawiam Krzysztof Kowalski

Krzysztof A. Kowalski 24.01.2021 00:21
2013: Witaj, Tak, pamiętam. Czytałem. Wielka szkoda, że oleśnicka perła zależna była i jest od... Pozdrawiam Krzych Dnia Poniedziałek, 29 Kwietnia 2013 08:03 Krzysztof Dziedzic <[email protected]> napisał(a) Cześć Krzysztof Kilka numerów Panoramy wstecz poświęciliśmy temu budynkowi całą stronę w trosce o jego stan. Nie poskutkowało. Szkoda, bo całe te koszary to jest perełka w naszym mieście. Pozdrawiam Krzysiek W dniu 2013-04-29 00:00:04 użytkownik Krzysztof Kowalski <[email protected]> napisał: Jak tu witać, gdy czytam o płonących Czerwonych Koszarach. Obiekty, które powinny być szlachetną perłą miasta - popadają w dalszą ruinę. Za ten stan rzeczy, za grzech zaniechania przez całe lata winny jest olesnicki burmistrz oraz miejscowi samorządowcy, cichością akceptujący stan rzeczy. W załączeniu tekst napisany w marcu 2011 roku.

Krzysztof A. Kowalski 24.01.2021 00:17
2011: „Czerwone Koszary” a kwestia Oleśnicy „Jak cię widzą, tak cię piszą” – „Znaczenie tego przysłowia mówi nam o tym, że ludzie oceniają nas po wyglądzie zewnętrznym, co znaczy, iż estetyka, styl, schludność twojego ubrania oraz higiena osobista, fryzura, kolor skóry jest naszą wizytówką i to ocenią inni w pierwszym kontakcie.” Wiele lat temu, gdy obwodnicy nie było, może wówczas, gdy w Oleśnicy stacjonował 1 Pułk Samochodowy, przejeżdżający przez Oleśnicę widzieli pełne życia budynki koszar, prawdopodobnie albo rozbudowane, albo przebudowane w 1900 r. według projektu niemieckiego architekta, urodzonego w Kolonii, Augusta Menken’a (1858 – 1903). Jego dziełem były projekty m.in. kościołów w Gdańsku, Obornikach, Koblencji i koszary w Fuldzie. Koszary w Fuldzie istnieją do dzisiaj, a ich estetyka i zachęcający widok, jakże odległe są od wizerunku ich siostrzanych obiektów stojących dzisiaj w Oleśnicy przy ul. Wojska Polskiego. O ironio. Świetność oleśnickiego kompleksu koszarowego niestety zapisana jest już tylko na kartach historii. Pewnie można ją zobaczyć na zdjęciach oficerów i żołnierzy, którzy czas swojej służby wojskowej przeżyli w jednostce wojsk lądowych w Oleśnicy. Można też sięgnąć dalej w przeszłość i zobaczyć jak przybysze z różnych stron Europy, wysyłali pozdrowienia z Oleśnicy na pocztówkach, prezentujących piękno oleśnickiego garnizonu. Współcześnie pocztówka z „Czerwonymi Koszarami” może raczej, w najlepszym razie, być odbierana jako kiepski żart, albo ostrzeżenie przed tą miejscowością. Szkoda, że w ostatnim 20-leciu oleśnicka samorządność nie sprzyjała całemu kompleksowi „Czerwonych Koszar”. Tak, zaraz przedstawiciele samorządności, albo ich sprzymierzeńcy zawołają jednogłośnie o przynależeniu obiektów do Agencji Mienia Wojskowego i o wykupieniu części przez prywatnych przedsiębiorców. I w ten sposób samorządowcy z burmistrzem na czele byli zwolnieni z wszelkiego dbania o wizerunek miasta od tej, najbardziej widocznej, strony. Przyzwalanie na dewastację i zaniechanie jakichkolwiek (chyba, że było ich bardzo wiele) działań, mających na celu ratowanie obiektów – jest grzechem wobec historii miasta i społeczeństwa. Może oponenci moi krzykną: „A cóż mogliśmy zrobić?” Prawdę pisząc, ktoś kto nic nie zrobił i takie pytania zadaje – jest beznadziejnym menedżerem i gospodarzem miasta. Całkiem możliwe, że taki przedsiębiorczy, hipotetyczny menedżer zadałby kilka pytań. Pytania z pewnością dotyczyłyby historii tych obiektów i zastanowiłby się, czy czasami nie pokusić się na zorganizowanie Międzynarodowego Centrum Dragonów. Dlaczego? Pewnie sięgnąłby do miłośników tej wojskowej formacji, rozsianych po świecie z zaproszeniem do wspólnego tworzenia takiego centrum. Zaprosiłby ich z Austrii, Niemiec, a może i Rosji, by wspólnie organizować takie wielofunkcyjne centrum. Z pewnością dla celów wielonarodowego centrum udałoby się sięgnąć po środki pomocowe – różne. Może raptem okazałoby się, że w tym mogłaby zafunkcjonować mała przedsiębiorczość – projektowanie i szycie uniformów z epoki. Znam przykład przedsiębiorcy polskiego dobrze zarabiającego na produkcji starych, wojskowych hełmów, nakryć głowy. Jak mała przedsiębiorczość, to pewnie utworzono by oleśnickie centrum rozwoju przedsiębiorczości młodzieży. Bo obok szkoła. Jak takie centrum, to dlaczego nie wspólna edukacja kierownicza z młodzieżą, reprezentującą inne kraje? To kolejne środki unijne na ten szczytny cel. Skoro to by zaistniało, to z pewnością mieszkańcy z sąsiedniego bloku mieliby stałe miejsce pracy. Jeżeli by pojawiali się przybysze, to zapewne dla nich otworzono by hotel „Koszarowy”. Ot, jak w pewnej miejscowości w Polsce. „Ale, ponownie oponenci, przecież AMW by nam nie oddała, a na kupno nas nie było i nie jest stać.” Gdzieś w Polsce, ot chociażby w Zgorzelcu, Brzegu, Szczecinku i na Podlasiu jedni mieli argumenty społeczne, a inni przedsiębiorców, gotowe programy, dzięki dobrym prawnikom i prężnym działom lokalnej promocji, gdzie zatrudnieni byli zawodowi marketingowcy, potrafiący sięgnąć po skuteczne argumenty. Nasuwa się retoryczne pytanie, odnoszące się do wstępu – ileż zyskałaby Oleśnica, gdyby jej postrzeganie nie było odpychające? O ile łatwiejsze i skuteczniejsze byłyby starania o inwestorów. Czyż koło takiego prężnego ośrodka nie rozwijałaby się mała, średnia przedsiębiorczości? Dlaczego nikogo nie dziwił fakt postarania się i wydania blisko miliona złotych na budynek schowany gdzieś na zapleczu Oleśnicy? A zabrakło determinacji, pomysłów, by ratować wizerunek miasta? Dlaczego przedstawiciel oleśnickiego samorządu wielką determinację prezentuje w listach do PKP i GDDKiA, a zabrakło jej tu? Może jestem w błędzie? Może było wiele monitów i nacisków na złego, dewastującego właściciela, a potem pertraktacje z urzędem finansowym i AMW? Może istnieją projekty i dział promocji miasta czynił wszelkie starania w kraju i poza jego granicami, by stworzyć projekty mogące ożywić „Czerwone Koszary” z korzyścią dla mieszkańców Oleśnicy?

zw-kowalski 24.01.2021 00:29
Krzysztof. Do tego trzeba zarządcy a nie kolesia co w pandemii opuszcza mieszkańców i jedzie leczyć piętę i kolano.

Krzysztof A. Kowalski 23.01.2021 22:55
https://www.olesnica.org/Kowalski.Krzysztof/Czerwone Koszary.pdf

PLK 23.01.2021 16:15
A parowozownia? Nikt już o niej nie pamięta. Czy trzeba było po sowiecku niszczyć?

Ehhh 23.01.2021 13:14
Niestety brak pomysłu na miasto. .

Antony Clay 23.01.2021 13:02
Krzysztof A. Kowalski na burmistrza !

To się w głowie nie mieści 23.01.2021 13:00
To cud , że ostało się kilka pokoszarowych obiektów, że nie zostały spalone i rozkradzione. Tym brakiem gospodarności już dawno powinien zająć się prokurator.

! 23.01.2021 11:23
Oleśnica jest kobietą lansuje się na pomocy seniorom, a skarbnik krytykuje Kołacinskiego za uratowanie zabytku i stworzeniu miejsca dla seniora? Toż to jakieś jaja.

Młotek kowalski 23.01.2021 10:22
Ten stan rzeczy obrazuje naszą wladze tytaj i na szczeblu centralnym ! Kiedys pewna baba rządna wladzy powiedziała "Polska w ruinie" a jak została płemierem to zgarniała kase garsciami i darla gęba że jej sie należało ! Prawda to czy fałsz?

Natychmiast 23.01.2021 10:19
Oleśnica chora potrzebuje znów Doktora!

Konowal 23.01.2021 10:32
Dodam doktora z dużym cojones! nie klęczona póki co na horyzoncie nie widać takiego.

Kołaciński najlepszym burmistrzem 23.01.2021 11:24
Kołaciński ma cojones. Nie wszystkim to się chyba podobalo?

ciekawy 23.01.2021 22:08
A ja myślałem że parakatolicy nie mają 'cojones' ale koraliki z różańca?

w pis_du 23.01.2021 11:14
Tylko nie doktora trepa, please!

zw-kowalski 23.01.2021 12:09
Oleśnica jest chora. Jej mieszkańcy powinni otrzymywać z Ratusza specjalne renty za sam fakt, że w niej mieszkają. Ale Oleśnica nie potrzebuje tego doktora, byłego żołnierza i członka PZPR (jeśli to prawda co pisał Pan Edmund). Oleśnica potrzebuje mądrego zarządcy. Umiejącego liczyć pożytki.

były I sekretarz 23.01.2021 13:00
Zw- Kowalski a wskaż mi takiego co nie utażsamiał sie z czerwona zarazą ? Niema takiego w wiekszym lub mniejszym stopniu a Ty tez do nich nalezysz tego nie zmyjesz opluwaniem naszego bumiscza przyznaj sie to nie boli !

zw-kowalski 23.01.2021 13:04
Znam setki osób z tamtego okresu. Jak się chcieli utrzymać na stanowisku a proponowali im wstąpienie do PZPR to szybko wstępowali do SD lub ZSL i mówili, że nie mogą wstąpić bo już są członkami innej partii. Dla ciekawości powiem ci, że jak chciałem wstąpić do PZPR to towarzysz Gruszczyński, Obiegło, Niesobski i inni w SM Zacisze byli przeciw. Więc jak jakiś idiota twierdzi, że musiał to śmieję mu się w twarz. K.A. Kowalski nie był członkiem PZPR. Redaktor Rybak i dziedzic też (chyba) nie byli członkami PZPR.

Szlachcic 23.01.2021 13:16
Ale Ty tak !

swae 23.01.2021 13:32
zw- Kowalski Ciebie z przybytku bez klamek tak planowo na dotlenienie z Ovik wychodzisz ?

Zw-Kowalski 23.01.2021 21:54
Znasz to z autopsji ? Do połowy czerwca mam wolne. Szukam ofert na Tajlandię, Filipiny, Wietnam czy Laos. Przy okazji wchodzę tu aby zobaczyć w jakim syfie żyjecie. Moje zmartwienie to czy polecę na zorganizowany wyjazd i przedłużę na 2-3 tygodnie czy od razu do przyjaciółki.

uncle from Oz 23.01.2021 22:14
Muszę ciebie zmartwić @zw, ale to pora 'monsunów'?! ;-)

zw-kowalski 23.01.2021 23:51
Kolejny specjalista od Tajlandii i Szwecji. To właśnie ostatni miesiąc aby nie załapać się na porę deszczową.

. 23.01.2021 17:54
Edmund łgał jak zwykle , pan Kołaciński nigdy nie był w PZPR. Nie było lepszego gospodarza od Kołacińskiego, zrobił bardzo dużo dla tego miasta i zostawił kasę miejską pękającą w szwach, co nigdy Bronsiowi się nie udało. Po Bronsiu same problemy są.

Spiritus Sanctus 23.01.2021 21:09
"Edmund" nigdy nigdzie nie twierdził, że Kołaciński był w PZPR. On się tylko wysługiwał tej formacji kiedy służył w armii broniącej socjalizmu wraz z armią radziecką. A teraz ten konwertyta wysługuje się watykańskiej mafii na kolanach. Tej prawdzie nikt nie jest w stanie zaprzeczyć. To taka tępa bigoteria.

Zw-Kowalski 23.01.2021 21:51
A to zmienia postać rzeczy. Wpisy sugerowały wprost członkostwo. A nikt tego nie prostował.

Sztachanowcy 25.01.2021 11:08
Edmund Edmundowicz to nie takie donosy pisał ....

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: GutekTreść komentarza: Z tymi głosami za prezesem to trochę nieprawda, w sumie było ze 135 osób po głosowaniu nad prądem wyszło ok 40 z bulwersem. Realnie zagłosowało za może z 80 osób. Mi pasuje ale wyniki podali zakłamane.Data dodania komentarza: 26.04.2024, 20:36Źródło komentarza: Działkowcy ROD ZNTK wybrali prezesaAutor komentarza: Wło dek Ŵło dekTreść komentarza: Józef Czechowski to jakiś psychiczny jest wszędzie wstawia to samoData dodania komentarza: 26.04.2024, 17:12Źródło komentarza: Temat spalarni w Sycowie żywy także po wyborachAutor komentarza: Pastor managerTreść komentarza: Za spalarnią stoją Niemcy.Data dodania komentarza: 26.04.2024, 16:40Źródło komentarza: Temat spalarni w Sycowie żywy także po wyborachAutor komentarza: ObservatorTreść komentarza: Czekaj, czekaj ,jak dopuszczono się bezczynności, skoro punkt 2 mówi że bezczynności nie miała miejsca?🤔🤔Data dodania komentarza: 26.04.2024, 16:02Źródło komentarza: Temat spalarni w Sycowie żywy także po wyborachAutor komentarza: Oleśnickim mistrzemTreść komentarza: jest Pan Janek, który od 1992 r. jak szachista ustawia i rozstawia na szachownicy króla, hetmana, gońce, skoczki, wieże i pionki. Tylko uczyć się od takiego mentora.Data dodania komentarza: 26.04.2024, 14:00Źródło komentarza: Koalicja Obywatelska stawia się Janowi BronsiowiAutor komentarza: zw-kowalskiTreść komentarza: Dr NO. Masz zaniki pamięci ? Jeśli mnie pamięć nie myli to Krzysztof proponował przeprowadzenie referendum obywatelowi Niemiec. A ten zmienił barwy klubowe. Również kropka wylewał swoje żale na tym portalu.Data dodania komentarza: 26.04.2024, 12:16Źródło komentarza: DLACZEGO HORBACZ WYGRAŁ, A MANIAK PRZEGRAŁ?
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
News will be here
Reklama

Redakcja Oleśnica24.com

Olpress s.c. 56-400 Oleśnica, ul. Młynarska 4B - zobacz szczegóły

Redaktor naczelny: Krzysztof Dziedzic