SKANDAL! Marek Nienałtowski ujawnia błędy i kopiowanie zdjęć bez zgody właścicieli przez Urząd Miasta Oleśnicy

  • 29.05.2020, 12:34
  • OAI
SKANDAL! Marek Nienałtowski ujawnia błędy i kopiowanie zdjęć bez zgody właścicieli przez Urząd Miasta Oleśnicy
"Urząd Miasta Oleśnicy zlecił wykonanie prezentacji, w której jest znaczna ilość błędów historycznych, a zdjęcia i ilustracje zostały w części skopiowane od oleśniczan i innych osób bez uzyskania zgody" - napisał dr Marek Nienałtowski na olesnica.org. Oto I część jego tekstu:

"Na stronie UMO znajdują się działy: Historia, Zabytki, Pomniki i miejsca pamięci, w których teksty są mojego autorstwa. W umowie Urząd Miasta jako zleceniodawca przyjął moje zastrzeżenia, że "nie będzie wprowadzał zmian w tekście bez porozumienia ze zleceniobiorcą - autorem tekstu", czyli mną.

Około miesiąc temu otworzyłem stronę UMO i byłem mocno zaskoczony. Na początku mojego tekstu i na jego końcu znalazły się jakieś prezentacje o zdumiewająco błędnej treści historycznej. W rezultacie, co innego słyszy czytelnik z prezentacji, a co innego czyta w moim tekście. Ponadto umieszczono w prezentacjach ilustracje i zdjęcia, które stanowią czyjąś własność, o czym nie wspomniano.


https://olesnica.pl/o-miescie/historia

Obecność tych prezentacji w tekście, pod którym widnieje moje nazwisko, może sugerować czytelnikowi, że nie znam podstaw historii Oleśnicy. Dlatego chciałem, aby one zostały usunięte z mojego tekstu, a nawet ze strony UMO, bo ośmieszają miasto. Napisałem o tym do zastępczyni burmistrza E. Małys, prosząc o ich usunięcie (i poprawienie innych błędów). Pani E. Małys nie zniżyła się do odpowiedzi. Natomiast pod prezentacjami pojawiła się nowa informacją "Prezentacja wykonana na zlecenie UM", co mnie zaszokowało. Okazuje się, że wróciła głupota promocyjna uprawiana przed 2014 r. Ktoś z UMO, nie mając pojęcia o historii miasta, zlecił wykonanie tych prezentacji, zapłacił? (jaka cena?) i potem może przeczytał, ale nie mógł wiedzieć, że w nich (szczególnie w pierwszej prezentacji) napisano bzdury.

Dokonam analizy pierwszej prezentacji, Jeśli ich nie usuną - napiszę kolejno o drugiej, następnie o dziwnych zmianach w redakcji mojego tekstu o historii, zabytkach i pomnikach. Pisanie o tych bzdurach nie jest przyjemne i zajmuje mnóstwo czasu.

Lp.

Moment pojawienia się w prezen-
tacji

Napisano, pokazano
Uwagi
1.
 

Brak nazwisk wykonawców

Wstydzą się swojej pracy - wiedzieli z góry, że nic nie wiedzą o historii miasta?
2.
 

 


 

Wymieniono czterech autorów ilustracji użytych w prezentacji. Nie wiadomo dlaczego nie wymieniono innych autorów i właścicieli ilustracji. Niektóre z nich o tym nie zostały powiadomione. Czyżby to znaczyło, że wymieniony dalej Urząd Miasta Oleśnicy dał wykonawcom prezentacji cudze zdjęcia i ilustracje nie pytając nikogo o zgodę? Jeśli tak nie było - to dlaczego nie dodano nazwiska Zbigniewa Podurgiela, Mirosława Przyłęckiego (3 ilustracje), moje (3 herby). Nie podano źródła kilku innych zdjęć i ilustracji. Jedno jest własnością muzeum
3.
8 sek.
Powiedziano "Od ponad 800 lat (...) rozciąga się miasto (...) Oleśnica.
Pracownicy zajmujący się promocją w UMO winni pamiętać, że 22 lutego 2020 r. obchodzili 765 "urodzinki" miasta lub "nadania praw miejskich". Tak więc, nie od ponad 800 lat rozciąga się miasto Oleśnica.
4.
18 sek.
Oleśnica została założona w XIII w.
Nie wiadomo, co autor rozumie pod pojęciem "założona". Jest to zdanie niezrozumiałe. Gdyby napisano np. założona na planie koła lub - założona na prawie niemieckim - byłoby bardziej zrozumiałe. Można też napisać, że została założona w XII w. jeśli istniał wtedy, jak podaje autor, kościół.
5.
38 sek.

 

W prezentacji umieszczono rysunek Zbigniewa Podurgiela - rzeźbiarza, rysownika i fotografa. Jak mi powiedział - nikomu nie udzielał zgody na jego wykorzystanie. Tak więc, autor prezentacji uzyskał wynagrodzenie za skopiowany nielegalnie rysunek.
6.
1 min. 30 sek.


W 1255 r. książę Henryk III Głogowski nadał
prawa miastu i przywileje.


Henryk III Głogowski
 

Absolutna bzdura - po tym już dalej nic nie musiałbym pisać, bo ta informacja dyskwalifikuje prezentację. Uczynił to (lokował miasto Oleśnicę na prawo niemieckie) Henryk III Wrocławski. O tym piszą w każdej publikacji o historii Oleśnicy. Henryk III Głogowski jeszcze wtedy się nie urodził, bądź był małym dzieckiem. Dodatkowo dodano jego duży portret autorstwa I. Bierwiaczonek, którą autor prezentacji wymienił w ww. spisie.
7.
1 min. 50 sek.
Pokazano 3 rysunki prof. Mirosława Przyłęckiego, Honorowego Obywatela Oleśnicy. Nie wspomniano o jego autorstwie w ww. spisie.
8.
1 min. 54 sek.

 

"Dynastia Piastów oleśnickich panowała tutaj
ponad 200 lat"

 

1492 r. - 1312 r. = 180 lat. To nie jest ponad 200 lat.
9.
2 min.

 

"... Po śmierci ostatniego z Piastów oleśnickich księcia Bolesława X Białego..."

Znaczący błąd - dotyczyło to Konrada X Białego Młodszego zmarłego w 1492 r., a załączona pieczęć (pokazana z lewej) należała do pierwszego księcia oleśnickiego Bolesława z lat około 1313-1320, czyli całkowite poplątanie.
10.

W kilku miejscach
prezentacji.

 

Herby, których jestem autorem (mam ich pliki źródłowe) skopiowali z mojej strony internetowej i w ramach prezentacji sprzedali je UMO(?). To jest nieuczciwe działanie.
11.
2 min. 03 sek.
"...Miasto przeszło pod panowanie Czechów (...) nastąpił szybki rozwój gospodarczy, który również wiązał się z powstawaniem nowych kościołów (...), wybudowano pierwszy ratusz miejski (...) społeczność żydowska otrzymała nową synagogę ...".
Za czasów panowania "Czechów" nie wybudowano ratusza. Pierwszy ratusz wybudowano za czasów Piastów. Również wtedy powstała synagoga, ale społeczność żydowska go nie otrzymała, a sama go wybudowała. Jeden kościół (św. Mikołaja) wybudowano we wsi Rataje. Do Oleśnicy przeniesiono z Sątoka mały kościółek grzebalny św. Anny. Trudno mówić o powstawaniu nowych kościołów w Oleśnicy.

Nie chce mi się dalej pisać o tych bzdurach, bo z powyższego już wynika, że ta prezentacja nie powinna mylić czytelników witryny UMO. Z używanego słownictwa wynika, że autor nie czytywał tekstów historycznych dotyczących miast. Prezentacje należy usunąć, przynajmniej z mojego tekstu.

Druga część dotycząca Oleśnicy po 1945 r. ma mniej błędów, bo mniej w niej jest historii. Natomiast wykorzystano tam zdjęcia i ilustracje, także niebędące własnością autorów prezentacji (np. dwa zdjęcia Marka Górnickiego użyto bez jego zgody). Nie znając tych zdjęć - nie uszeregowali ich wg dat powstania i tym samym zmienili też historię. Użyli również zdjęć niedotyczących Oleśnicy, czym mylą czytelników. "Rarytasem" tej prezentacji jest zdjęcie z katastrofy kościoła św. Jana z 1905 r., pokazane jako powstałe w II wojnie światowej. Niestety, mocno obawiam się, że zdjęcia mogli dostać z UMO, obym się mylił!

Sprawdziło się częściowo to, co napisałem w Nowościach w dniu 17.03. 2020 r.

Z Panoramy Oleśnickiej nr 9 z 3-9 marca 2020 r. dowiedziałem się, że kierownik Sekcji Komunikacji Społecznej Marzena Graczyk powiedziała "... powstaje film o zabytkach, będzie aplikacja, która umożliwi spacer po zabytkach ...". Martwi mnie ta sytuacja, bo nikt w tej sekcji nigdy nie zajmował się zabytkami. Jak będą zlecać i kontrolować jakość? Czy znowu będą to głupawe teksty jak w wydawnictwach miejskich sprzed roku 2014, które powstawały na analogicznej zasadzie? Mam nadzieję, że będą zachowywane prawa autorskie osób piszących o zabytkach - czyli mówiąc prostym językiem - nie będą kopiować cudzych tekstów.

Obawiam się, że pomimo tych bzdur zawartych w prezentacji - nie zostanie ona usunięta, gdyż burmistrzowi Bronsiowi jest obojętne, co znajduje się na stronie UMO. Natomiast w ramach zemsty mogą usunąć moje teksty.

Jedyną zaletą prezentacji jest lektor. Pozostawić prezentację można pod warunkiem całkowitej zmiany tekstu i uporządkowania spraw własności zdjęć i ilustracji oraz dodanie nazwisk właścicieli".

OAI

Podziel się:

Oceń:


Komentarze (19)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Mieszkanka
Mieszkanka 31.05.2020, 08:50
To miasta się stacza, a miało odzyskać blask.
Ania
Ania 30.05.2020, 20:32
Panie Marku, proszę walczyć o prawdę. Pozdrawiam Pana. Jestem pełna uznania dla Pana wiedzy i postawy.
Do magistratu: Konsytucja!
Do magistratu: Konsytucja! 30.05.2020, 19:05
Tak wygląda praworządność w wydaniu Urzędu Miasta Oleśnicy.
Pozdrawiam
Pozdrawiam 29.05.2020, 22:56
Panie Marku, szacunek!
Wykrzyknik
Wykrzyknik 29.05.2020, 19:27
Referendum za odwołaniem gburmistrza !!!
Spostrzeżenie
Spostrzeżenie 30.05.2020, 19:16
Inwektywami pod adresem burmistrza referendum nie wygracie.
?
? 30.05.2020, 20:28
Co proponujesz?
Co za miasto!!!
Co za miasto!!! 29.05.2020, 19:15
Szok, szok, szok !!!
Śiubowanie
Śiubowanie 29.05.2020, 17:38
A skarbnik podpisuje, podpisuje i jest ok!
Nic dziwnego
Nic dziwnego 29.05.2020, 17:35
Do sekcji promocji przyjęto osoby, które nie maja pojęcia o promocji , o pisowni i historii nie wspominając. Tylko ile Bronś wydaje na nich naszych pieniędzy. I jeszcze pani filolog rosyjskiego zarządzająca ratuszem....
Anka
Anka 30.05.2020, 11:56
Pani filolog to wielkie rozczarowanie.
Fotograf
Fotograf 29.05.2020, 17:36
Dodając Edytkę tło dla nieomylnego idealne, tylko pomoc żadna....
Ali
Ali 29.05.2020, 16:08
Czara goryczy nad dzialaniami burmistrza przelwa sie szybciej niz myslalem. Dawałem mu 3 lata a tu po niecalych dwoch zaczyna tonac. Ale skoro otoczyl sie amatorami....
Ciąg dalszy
Ciąg dalszy 29.05.2020, 15:28
Bronś i jego amatorzy.
.
. 29.05.2020, 15:19
Skandal!!! Kolejna głupota wychodząca z Ratusza, przecież ci ludzie nic nie wiedzą i nic nie potrafią.
zw-kowalski
zw-kowalski 29.05.2020, 14:55
Brawo Panie Marku. Od kiedy mam do czynienia z Ratuszem w Oleśnicy ( od 1991 powrót z emigracji w Niemczech) to cały czas ich łapałem na tzw nieścisłościach. Proszę sobie wyobrazić, że przy moim wniosku o wpis do ewidencji wyszło na jaw, że kilka tysięcy wpisów Ratusz wydał z naruszeniem prawa. Wpisy wydawał naczelnik Tadeusz Salik a mógł wydawać tylko burmistrz lub inna osoba z jego upoważnienia. Po moim przypadku uznanym przez SKO już było we wpisach burmistrz Oleśnicy z up. Tadeusz Salik. Proszę sobie sprawdzić stare wpisy. I miasto w tym czasie opłacało 3 radców a błąd wykrył mini Kowalski.
To trzeba wiedzieć
To trzeba wiedzieć 30.05.2020, 18:54
Zbigniew Kowalski wydawał gazetę „Donosiciel Oleśnicki”, w której lżył osoby publiczne. Trzy cytaty z jego obelżywych wymysłów: „Zyskał w radzie poprzedniej kadencji miano śmiecia nadającego się na wysypisko, (...) jako ta gminna pluskwa opluskwia innych, (...) alfons” – o rzeczniku burmistrza; „Tchórz nasmrodził, uciekł i już (...)” – o wiceburmistrzu; „Burmistrz Bronś – przestępca czy mylący się zarządca gminy?”. Dziś Zbigniew Kowalski jest emigrantem w Szwecji. Każdy jego wpis na portalu olesnica24.com jest wpisem wilka w owczej skórze. Kamuflaż to jego specjalność, którą wyćwiczył w Oleśnicy.
Krzysztof A. Kowalski
Krzysztof A. Kowalski 29.05.2020, 14:36
Ależ, za naruszenie praw autorskich należą się odszkodowania. Samej pani wiceburmistrz i jej współpracownikom sugerowałbym zaznajomienie się z zapisami w Ustawie z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zwłaszcza z rozdziałem 14. Natomiast panu Markowi Nienałtowskiemu sugerowałbym dochodzenie, należnego (zgodnie z zapisami w w./w. Ustawie) odszkodowania.
...
... 29.05.2020, 14:15
Do sekcji promocji przyjęto 3 osoby, które nie znają Oleśnicy, a już wcale jej historii. Jak ma wyglądać wobec tego promocja Oleśnicy? Należy tylko współczuć im, że muszą zajmować się tą dziedziną.

Pozostałe