Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
środa, 24 kwietnia 2024 10:47
Reklama
Reklama
Reklama

"Taniec Śmierci" w Sycowie

Artysta inspirował się podczas pracy zarówno średniowiecznymi wzorami, jak i współczesną mu estetyką.
"Taniec Śmierci" w Sycowie

Burmistrz Sycowa, Centrum Kultury w Sycowie oraz Towarzystwo Świętego Marka zapraszają na "Taniec Śmierci wg Melchiora Grossaka".

Wystawa odbędzie się 1 lutego o godz. 18. Ekspozycję będzie można oglądać do 28 lutego. Wystawę zorganizowano we współpracy z Muzeum Historii Katowic pod honorowym patronatem minister Beaty Kempy.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Motyw tańca śmierci (z fr. danse macabre) był popularny w sztuce średniowiecznej Europy. Prawdopodobnie przyczyniła się do tego epidemia dżumy, która nawiedziła ten kontynent w XIV wieku. W alegoryczny sposób ukazywano władzę śmierci nad życiem, przedstawiając korowód ludzi wszystkich stanów z kościotrupem (zazwyczaj w tanecznych pozach) na czele, co miało przypominać o własnej śmiertelności i potrzebie wypełniania obowiązków chrześcijanina dla osiągnięcia wiecznego zbawienia. Okrucieństwa dwóch wojen światowych w XX wieku spowodowały powrót wielu artystów do motywu tańca śmierci.

Melchior Grossek zaplanował swój cykl o tańcu śmierci w trzech częściach. Pierwsza, składająca się z 15 wycinanek, została wydana w formie teki pod tytułem Oblicza śmierci. Śmiertelny taniec wojny światowej w 1923 r. Pozostałe prace miały być wydane w formie dwóch tek, z których każda miała zawierać najprawdopodobniej również po 15 wycinanek, niestety nie zostały opublikowane.

Artysta inspirował się podczas pracy zarówno średniowiecznymi wzorami, jak i współczesną mu estetyką. Postać śmierci pojawia się na wszystkich wizerunkach jako dominująca niszcząca kostucha, która działa w zależności od sytuacji w sposób diabelsko wyrafinowany. Gra na flecie na czele maszerującego w pole wojska, zbiera swoje żniwo w najróżniejszych wojennych sytuacjach. Cykl jest uznawany za najwybitniejsze dzieło Grosska. Stanowi niezwykle przejmujący protest przeciwko nieludzkiemu wojennemu okrucieństwu w wymiarze ludzkich cierpień zarówno fizycznych, jak i moralnych. Jest także wyrazem osobistego oskarżenia.

Grossek był przede wszystkim księdzem, a swoją sztukę traktował służebnie. Chciał za jej pomocą dotrzeć z posługą duszpasterską do szerokiej publiczności. Dekoracyjny i ekspresjonistyczny styl służył mu zawsze do głoszenia Słowa Bożego.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Ostatnie komentarze
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Redakcja Oleśnica24.com

Olpress s.c. 56-400 Oleśnica, ul. Młynarska 4B - zobacz szczegóły

Redaktor naczelny: Krzysztof Dziedzic