Dziś miał miejsce finisaż wystawy plastycznej Bianci Patricii Isensee. O jej inauguracji - w ramach Nocy Muzeów - pisaliśmy TUTAJ.
Tym razem autorka była obecna, a wraz z nią kuratorka wystawy Anna Biela.
Bianca Patricia Isensee jest absolwentką studiów artystycznych na kierunkach: Design i Fotografia, Sztuka Mediów, Malarstwo. Ostatni z trzech dyplomów zrobiła na Akademii Sztuk Pięknych w Monachium z wyróżnieniem i uzyskała tytuł „Meisterschüler”, który nadawany jest w Niemczech absolwentom szczególnie uznanym i cenionym przez profesorów.
Jedną z inspiracji do stworzenia przez Artystkę wystawy „Kąpiele Leśne” był zakaz wchodzenia do lasów i parków wydany na początku pandemii w 2020 roku w Polsce. Była to wyjątkowo absurdalna sytuacja, w której zmęczeni po zimie ludzie, zestresowani aktualną sytuacją, nie mieli możliwości zapewnienia sobie równowagi psychicznej poprzez kontakt z naturą.
Od lat 80. W Japonii działa światowy ruch „Shinrin-yoku”, co w dosłownym tłumaczeniu z japońskiego znaczy „kąpiele leśne”. Wiele badań naukowych potwierdza dobroczynny wpływ lasu na organizm człowieka. Zwiększenie odporności, zmniejszenie poziomu stresu, wsparcie w problemach z bezsennością i depresją, a nade wszystko dodawanie energii, to niezaprzeczalne walory przebywania wśród natury.
Razem z lasami i parkami zamknięto także instytucje kultury, w tym muzea, galerie, teatry, opery. Odcięto społeczeństwo od sztuki, która także ma swoje działanie terapeutyczne. Poprzez stworzenie przestrzeni do spotkań i dialogu sztuka pomaga człowiekowi w trudnej sytuacji spojrzeć z dystansem na otaczający świat i znaleźć źródło natchnienia do dalszego życia.
Wystawa „Kąpiele Leśne” Artystki łączy w sobie te dwie inspiracje. Tytuł rozpowszechnia idee „Shinrin-yoku”, a malarstwo inspiruje do dialogu i zmysłowej kąpieli. Bianca Patricia Isensee nawiązuje do tematu lasu i roślinności. Prace składające się na wystawę powstały w atelier w górskiej miejscowości w Lesie Bawarskim, gdzie na dużych wysokościach leży jeszcze w maju śnieg, a roślinność dopiero budzi się do życia.
Twórczość Sigmara Polke, a zwłaszcza lekkie, przejrzyste prace na sitach semigraficznych zainspirowały Artystkę do opracowania specyficznej techniki i stylu prac malarskich, które tworzą wystawę. Prace są papierowe, bez ram, wieszane bezpośrednio na ścianie, co nadaje im lekkość i swoistą niematerialność. Bogata kolorystyka, duże formaty na cienkich powierzchniach, fragmenty przypominające fotografie, przeplatające się rożne warstwy zapraszają odbiorcę do zanurzenia się w kolorach, roślinach i w lesie.
Temat roślinności jest na pozór tylko dekoracyjny i kolorowy, ale w rzeczywistości jest bardzo politycznym tematem odgrywającym w dziejach ludzkości decydującą rolę. W obecnych czasach nasza wiedza na temat ziół leczniczych i skarbów roślinnych ginie coraz bardziej. Biegamy do aptek i wydajemy pieniądze, podczas gdy lekarstwa i terapie leżą pod naszymi nogami, a my możemy po prostu z tego bogactwa korzystać. Przemysł farmaceutyczny zgarnia zyski, wykorzystując rośliny, które od tysięcy lat były używane i wiedza o nich powinna być skarbem wszystkich ludzi.
W wielu wojnach i konfliktach powodem walk są rośliny, bo ich uprawa finansuje do dziś działania zbrojne. Zarówno historia kawy, herbaty, mandragory, maku, konopi, jak i niezliczonych innych ziół, grzybów, drzew pokazuje jak ważna jest wiedza i świadomość na ten temat.
Dookoła roślinności odgrywają się zawiłe i niezrozumiałe historie.
Zanurzmy sie wszyscy w wiedze i las.
Napisz komentarz
Komentarze